archiv kázání


Bohoslužba 25.12.2022   Andělská zvěstování.

ČTENÍ   Izaiáš 9, 2.4-6
Lid, který chodí v temnotách, uvidí velké světlo; nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré smrti, zazáří světlo. Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: „Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje.“ Jeho vladařství se rozšíří a pokoj bez konce spočine na trůně Davidově a na jeho království. Upevní a podepře je právem a spravedlností od toho času až navěky. Horlivost Hospodina zástupů to učiní.

TEXT   Lukáš 2, 1-20
Stalo se v oněch dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis lidu. Tento první majetkový soupis se konal, když Sýrii spravoval Quirinius. Všichni se šli dát zapsat, každý do svého města. Také Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, do města Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova, aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě. Když tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina. I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou. A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda. Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň. Anděl jim řekl: „Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. Toto vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí.“ A hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: „Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení.“ Jakmile andělé od nich odešli do nebe, řekli si pastýři: „Pojďme až do Betléma a podívejme se na to, co se tam stalo, jak nám Pán oznámil.“ Spěchali tam a nalezli Marii a Josefa i to děťátko položené do jeslí. Když je spatřili, pověděli, co jim bylo řečeno o tom dítěti. Všichni, kdo to uslyšeli, užasli nad tím, co jim pastýři vyprávěli. Ale Maria to všechno v mysli zachovávala a rozvažovala o tom. Pastýři se pak navrátili, oslavujíce a chválíce Boha za všechno, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo řečeno.

KÁZÁNÍ   

Slova dávají svět do pohybu.
 Císař chce spočítat vše, co mu patří. Svým nařízením dává do pohybu svět. Proto se musí každý dostavit do města, odkud pochází. Bez ohledu na to, že má těhotnou ženu, která bude rodit. Když všichni, tak všichni. Slovo panovníka je mocné a svět bude poslouchat.
 Svět se dává do pohybu. Podle Bible se ale zdá, že i ten císař jen činí to, co je v Božím plánu - nepřímo způsobí, aby se Ježíš narodil v Betlémě. Před očima se nám čtenářům odehrává pohyb národů, ale zároveň se děje něco v skrytu, v noci. Marii se narodí syn. Položí jej do jeslí, nenašlo se pro ně místo pod střechou.
 Tuto zprávu nerozhlašují císařovi poslové. Tato zpráva, kdyby ji měli vyřizovat jen lidé, by asi zapadla. Protože Josef a Marie jsou obyčejní a chudí. Proč mluvit o tom, že se jim narodilo dítě? Víme, jak v přemíře informací zapadne něco důležitého a jak naopak naši mysl a paměť zahltí balast informací okrajových, zbytečných či nepravdivých.
 Zprávu o narození dítěte si vzal na starost anděl a jeho slova také dávají lidi do pohybu. Méně a obyčejnějších lidí, než rozpohybovala slova císařova. Slyší jen někteří. Tato slova nehlásají média. Ta slova se dostanou jen k těm, kdo nocují venku, k pastýřům. Nejsou v domě - díky tomu v noci uvidí zář anděla a uslyší jeho slova. Evangelista Lukáš si myslí, a sděluje nám: chudí jsou oslovitelnější.
 A my můžeme přemýšlet, co jsou ty naše čtyři stěny, které mohou být překážkou toho, abychom také slyšeli. Byli osvíceni Boží slávou. Užíváme výraz, že je „osvícený“. Třeba vladař tady ale právě není osvícený vladař, ale ti, kteří jsou na opačné straně společenského žebříčku. Slovo osvítit napovídá, že aktivní roli zde hraje to světlo, osvícený člověk je pasivním příjemcem světla, zrcadlem. Pastýře sláva Páně osvítí díky tomu, že nejsou zalezlí doma, v teple a bezpečí.
 Jinde v evangeliu čteme o tom, jak vzkříšený Ježíš prošel zavřenými dveřmi, takže i pro ty žijící v bezpečí uvnitř domů je naděje. A ani ty bohaté nemusí Ježíš minout, k bohatému Zacheovi se sám pozval na návštěvu, takže i pro bohaté je naděje. Ale vánoční evangelium od andělů slyšeli jako první pastýři nocující venku.
 Jak reagují pastýři na anděla? Jak se chová osvícený člověk? Zmocnila se jich bázeň. Bojí se bázní velikou. Setkali se totiž s něčím, co je přesahuje. To se císaři v paláci jen tak nestane. On je přece tím nejvyšším pánem. Jeho nemůže nic a nikdo přesahovat.
 Anděl řekne pastýřům: Nebojte se. Hle. Zvěstuji vám velikou radost pro všechny.
 Nebát se. Anděl říká neboj se v situacích, kdy je člověk vykolejen, kdy je narušen denní pořádek, něco se děje jinak, než jsme zvyklí. Pastýři v noci u stád možná nejsou nadšeni svou prací ani životem. Ale žijí, jsou na daný stav zvyklí, změna znamená nejistotu. Andělské neboj se říká: ano, něco se mění, dotkne se vás to, ale nebude to k horšímu.
Hle - pozor - to, co přijde, je důležité! Navíc to je vidět.
Zvěstuji - řecky: evangelizuji. Nebudou to jen obyčejná slova, jako se na vás valí ze všech stran.
Vám - týká se to vás. Nejen bohatých, mocných, zbožných.
Velikou radost - ve víře jde o radost. Přicházejí změny, zasáhnou vaši rutinu, ale budou to změny radostné.
Pro všechen lid - jste první, kdo o tom ví, ale bude to pro všechny.
 Evangelizace je předávání dobré zprávy a radosti. Komu sdělí svou zprávu pastýři nejdřív? Josefovi a Marii.
 Andělská zvěst pokračuje: Dnes se vám narodil Spasitel. Spasitel - slovo v té době spojené s nadějemi i politickými. To přece bude zachránce z nadvlády Římanů. Protiklad toho císaře, který si myslí, že svět patří jemu, jen si ho potřebuje přepočítat. 
 Dnes se vám narodil Spasitel. Světlo do tmy, píseň andělů do tíživé doby. Naděje do neutěšených poměrů. Vyhlídka na změnu. Narození Spasitele se neděje proto, že jsme se o to zasloužili. Přichází to k nám z nebe, od Boha. Jako lidé jsme příjemci. Mnozí v době Ježíšově očekávali, že spasitel se projeví mocí a silou. Změní mocenské pořádky. I my míváme své představy, jak by měla vypadat Boží pomoc, jak by Bůh měl odpovědět na naše modlitby. Někdy to bývá jinak.
 Vedle jednoho anděla je jich zástup. Andělé jsou mezi lidmi a Bohem, mezi nebem a zemí. Komunikují na obě strany. Chválí Boha. Sláva na výsosti Bohu.
 A od Boha sdělují lidem: Pokoj vám. Bůh ve vás má zalíbení. Bůh to s vámi myslí dobře. Má s vámi dobrou vůli. Nedal od světa ruce pryč. Svět není jen v rukou mocných, kteří se chovají, jako by jim patřilo vše. A vaše životy nejsou hříčkou osudu. Boží pokoj chce osvítit vaše starosti a všední dny.
 Pastýři jsou vtaženi do nebeské bohoslužby, které se můžeme trochu účastnit i my. Dnes se i nám narodil Spasitel. Děkujeme.