archiv kázání



Bohoslužba 2.4.2023   Květná neděle.

ČTENÍ   Zachariáš 9, 9-10
Rozjásej se, sijónská dcero, dcero jeruzalémská, propukni v hlahol! Hle, přichází k tobě tvůj král, spravedlivý a zachráněný, pokořený, jede na oslu, na oslátku, osličím mláděti. „Vymýtím vozy z Efrajima a z Jeruzaléma koně; válečný luk bude vymýcen.“ Vyhlásí pronárodům pokoj; jeho vláda bude od moře k moři, od Řeky až do dálav země.

TEXT    Matouš 21, 1-9
Když se přiblížili k Jeruzalému a přišli do Betfage na Olivové hoře, poslal Ježíš dva učedníky a řekl jim: „Jděte do vesnice, která je před vámi, a hned naleznete přivázanou oslici a s ní oslátko. Odvažte je a přiveďte ke mně. A kdyby vám někdo něco říkal, odpovězte: ‚Pán je potřebuje.‘ A ten člověk je hned pošle.“ To se stalo, aby se splnilo, co je řečeno ústy proroka: ‚Povězte dceři siónské: Hle, král tvůj přichází k tobě, tichý a sedící na oslici, na oslátku té, která je podrobena jhu.‘ Učedníci šli a učinili, co jim Ježíš přikázal. Přivedli oslici i oslátko, položili na ně pláště a on se na ně posadil. A mohutný zástup prostíral na cestu své pláště, jiní odsekávali ratolesti stromů a stlali je na cestu. Zástupy, které šly před ním i za ním, volaly: „Hosana Synu Davidovu! Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově! Hosana na výsostech!“

KÁZÁNÍ   

Poslední postní neděle je Květná. Název je odvozen od toho, jak zástup lidí vítal Ježíše, když přijížděl na oslátku o Velikonocích do Jeruzaléma a někteří odsekávali ratolesti a kladli je na cestu. Ten příběh známe, ale pojďme si ho připomenout. Je přece Květná neděle a pak možná z příběhu zaslechneme něco nového, co nás osloví. Začátek příběhu je záhadný. Myslím na děj s oslátkem. Ježíš posílá dva učedníky napřed a dává jim pokyn: Jděte do vesnice před vámi. Hned tam najdete přivázanou oslici a u ní oslátko. Odvažte je a přiveďte ke mně. Kdyby vám někdo něco namítal, odpovězte: Pán je potřebuje a hned je pošle. Jak si byl Ježíš jistý, že se tak stane? Pár slov na vysvětlenou. Židé očekávali příchod mesiáše, který osvobodí Izrael. Dle proroctví mesiáš přijede na oslátku. Proto před Velikonocemi přivazovali lidé před svá obydlí oslátka, aby je mesiáš použil, pokud přijde.
Že přijde mesiáš, o tom Židé v Ježíšově době nepochybovali. Ta doba očekávala příchod mesiáše, protože to byla doba zlá. Ale představy o mesiáši se lišily. Kdo to bude a co udělá? Rozšířená představa byla o mesiáši mstiteli. Přijde a pomstí se Římanům za okupaci Izraele. Udělá to násilně se zbraní a nastolí náboženský stát. Tak o tom čteme v apokryfních Šalomounových žalmech. Byly i jiné představy. Podle Zachariášova proroctví mesiáš bude pokorný, spravedlivý, mírumilovný a přinese spásu. Vyhlásí pokoj Izraeli i pronárodům. Jeho vliv se rozšíří po světě. Pravda, i v Zachariášově proroctví čteme, že mesiáš vymýtí vozy, koně a luk nepřátel, ale není jasné, jak to udělá. A byla i představa o mesiáši, který bude trpět, jako beránek vedený na porážku. Ponese na sobě trest za naše hříchy. A tím, co vykoná, přinese mnohým spravedlnost. Zemře, a přece bude živ a bude mít početné potomstvo. V době Ježíšově existovaly různé představy o mesiáši.
Učedníci splnili pokyn a Ježíše posadili na oslátko. Ježíš se ztotožnil s králem, jehož příchod předpovídal Zachariáš. Tím gestem řekl: Nejsem král mstitel, na něhož mnozí čekají, já nesu mír, národům spásu. Přišel jsem, abych hledal a spasil zahynulé, zbloudilé, uzdravoval nemocné, lidem vyhlásil pokoj.
Před branami na Ježíše čekal zástup lidí. Někteří prostírali na cestu své pláště, jiní stlali větve. Lidé šli s ním a volali: Hosana, Synu Davidovu! Požehnaný, jenž přichází ve jménu Páně. Hosana na výsostech. Ta scéna připomíná triumfální průvod krále, který se ubírá k metropoli, aby tam usedl na trůn a ujal se vlády. Podobně vypadal příjezd Piláta do Jeruzaléma. Byla to sláva, vítal ho zástup lidí, které tam nahnali vojáci. Ježíše však vítá zástup, který tam nikdo nenahnal a za účast mu nezaplatil. Vítají ho rádi. Vítají ho jako Spasitele. Představuji si, že v tom zástupu jsou lidé, kterým Ježíš pomohl: je tam Zacheus i žena hříšnice, jíž Ježíš odpustil, je tam dříve slepý člověk, kterému Ježíš navrátil zrak, a dříve hluchý, kterému navrátil sluch; jsou tam ti, které nasytil při tom zázračném sycení zástupů, jsou tam učedníci, kteří s ním zažili utišení bouře, je tam Lazar, kterého vzkřísil, a Marie, jež seděla u jeho nohou a naslouchala jeho slovům a další, kterým pomohl. A volají: Hosana. Oslavné volání při náboženské pouti, znamenající: Bože pomoz, zachraň nás, spas nás. Za pár dní Ježíš stane před Pilátem a zástup zvolá: Ukřižuj ho.
Názory na Ježíše se různí. Jedni ho ctí jako mesiáše, druzí ho mají za podvodníka, třetí za snílka. Židé ho nepřijali. Byl Ježíš Mesiáš? Ta otázka je špatně položená. Nelze to zkušenostně dokázat. Je to věc víry. Správně položená otázka zní: Kým je Ježíš pro mě! Odpovídám sám za sebe slovy učedníka Tomáše: Můj Pán a můj Bůh. Amen.